Sivut

maanantai 29. huhtikuuta 2013

{ Four Steps to a Stronger You }

Hello!
School has been quite heavy in the last months and amidst this circus I have really learned a lot about myself and the art of surviving (to put it quite dramatically).
I was inspired to do a few posts related to well being, mental and physical health, and motivation, as I thought you, my lovely readers, would enjoy them. :)
Do note that I have found that these simple rules work for me, but I am not always successful in abiding them... Most of them are self-evident, but I figured we all need a bit of a reminder.
So these are my goals!

Koulu on ollut aika rankkaa viimekuukausina ja tämän sirkuksena keskellä olen oppinut paljon itsestäni ja selviämisen taidosta (ollakseni melko dramaattinen). Inspiroiduin tekemään muutaman postauksen liittyen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin ja motivaatioon, sillä ajattelin että, te rakkaat lukijani, nauttisitte niistä. :)
Huomaa kuitenkin, että vaikka olen todennut näiden yksinkertaisten sääntöjen toimivan minulle, en aina seuraa niitä... Useimmat niistä ovat vähän itsestäänselviä mutta uskon, että kaikki me tarvitsemme joskus vähän muistuttelua ;)
Tässä on siis tavoitteitani!

 photo _L0A7145_zps788ea7b7.jpg

Four Steps to Stay Happy, Healthy, and Motivated! 

Step 1 : Try to keep a solid sleeping rhythm
OK, so this one is kind of a no-brainer, but I cannot stress this enough. I am still trying to maintain a solid rhythm and I am finding it so hard! I usually manage one for around four consecutive days and then I pull some sort of near-all-nighter for school and it takes a few days to fully recover.
This method doesn't necessarily mean you are getting tons of sleep (that would be the ideal however...), but I have found that it is impossible for me to get enough sleep, so I might as well try to get the same amount of sleep each night. This way my system gets used to e.g. 7 hours and I feel awake and focused all week.
As for weekends, adding a few hours (2 preferably) to the rhythm but still getting up early-ish should give you that extra energy boost you've been craving, but still not rock your brain.
I have carried on weeks with an unbelievably harmful 4h - 5h - 6h - 8h -6h -10h - 11h rhythm with disastrous results; feeling tired and weak, but above all, confused and unfocused even when I have slept the previous night. So what I am currently attempting is to maintain 7h - 7h - 7h - 7h - 7h - 9h - 9h. The continuity makes me feel a lot better and more energized.

# 1 : Säännöllinen unirytmi
OK, tämä vaikuttaa itsestäänselvyydeltä, mutta tätä ei vaan voi painottaa liikaa. Yritän edelleen ylläpitää tasaista rytmiä ja koen sen niiin vaikeaksi tämänhetkisellä työmäärällä. Yleensä onnistun neljä yötä peräkkäin, mutta sitten kusen jonkun lähes all-nighterin koulujuttuja puurtaen ja tokenemiseen menee taas useampi päivä.
Tämä tekniikka ei oikeastaan vaadi hurjia määriä unta (vaikka se olisikin ideaalia...) sillä mielestäni vakiomäärä unta on hyvä kompromissi. Aikatauluihini ei mahdu millään se yhdeksän tuntia, joten yritän pitää seitsemän tuntia vakiona: näin keho tottuu seitsemään ja tunnen oloni tarkkavaiseksi ja hereilläolevaksi koko viikon. Viikonloppuina lisäämällä kaksi tuntia rytmiin, mutta silti heräämällä semiaikaisin antaa kaivatun energiaboostin, mutta ei hetkauta rytmiä pahasti.
Viikojen ajan olen kantanut tosi huonoa 4h - 5h - 6h - 8h -6h -10h - 11h (tai vastaavaa) rytmiä kauhein tuloksin; heikkous ja väsymys tuntuvat aina, mutta epätarkkaavaisuus ja hämmenys tuntuvat myös silloin kun on nukkunut tarpeeksi aikaisempana yönä. Tällä hetkellä tähtään 7h - 7h - 7h - 7h - 7h - 9h - 9h rytmiin. Jatkuvuus saa oloni tuntumaan paljon energisemmältä ja paremmalta.

 photo _L0A7136_zpsc48aa7e4.jpg

Step 2 : Be active
I have found that if I have reached my emotional, motivational, or even physical lowpoint, going outside or to the gym really makes ALL the difference. Sure it feels like shit to actually get your ass out or to the gym, but as you leave you give yourself a pat on the back because you know it made a difference.
I honestly do not have time to slave at the gym four+ times a week like I should, so I try to go twice. Even though I have terrible issues with my knees and legs in general, I try to go for a short run (not to strain my injuries or push too much on the pain) but to keep my heart rate up and break a good sweat. I am so sad that I will probably never be able to run like normal people or run the marathon or anything, but I still try to do something. Even if it is just 5 laps of running with 2 laps of walking it is better than nothing.
I also tend to take a yoga class or spend 20 minutes or so on the crosstrainer or bike. Again, my legs can't handle much of the crosstrainer but in moderation, I push through.
Going home knowing that you have done something definitely will give you a boost and inspire you to push oon!

#2 : Liiku (edes vähän!)
Aina kun olen saavuttanut tunteellisen, motivaatiollisen tai fyysisen nollakohdan, ulos menemisellä tai salilla käymisellä on mieletön vaikutus. Tottakai tuntuu ihan ylitsepääsemättömän kauhealta raahata itsensä ulos tai salille, mutta lähtiessä voi onnitella itseään sillä tietää, että sillä on positiivinen vaikutus.
Voin rehellisesti myöntää ettei minulla oikeasti ole aikaa käydä 4+ kertaa salilla viikossa (niin kuin varmaan pitäisi), joten pyrin käymään kahdesti. Vaikka minulla on tosi inhottava tilanne polvien, pohkeiden ja yleisesti jalkojen kanssa, yritän juosta pienen lenkin (kipua kerjäämättä ja rajoja puskematta), mutta sykkeen nostamisen ja hikikarpaloiden houkuttelemisen toivossa. Olen niin surullinen etten varmaan voi koskaan juosta niin kuin normaalit ihmiset tai juosta esim. maratonia, mutta yritän silti tehdä jotain. Vaikka olisi kyse vaan viidestä juoksukierroksesta ja kahdesta kävelykierroksesta, on se tyhjää parempi.
Joskus menen joogatunnille tai olen 20 minuuttia stepperillä tai pyörällä. Okei, jalat eivät kestä stepperiä tota kauempaa, mutta kohtuus kaikessa tekee hyvää. Kotiin mennessä tietäen että on tehnyt edes jotain antaa ainakin minulle hurjasti lisävoimia ja inspiroi puurtamaan!

 photo _L0A7146_zps7267851b.jpg

Step 3 : Eat well and stay hydrated
I cannot preach too much about a good diet because I can't say I have the best one, however I have found that if I eat better I feel better. I will probably elaborate on this more in another post. I think that eating more or less what you want is good for your mental health. I find that if I try to eat 'super healthy' and constantly think about it all the time, I go crazy and crave all the bad stuff more than I usually would. My diet usually consists of:

-oatmeal and tropicana cloudy apple juice AH (plus my daily vitamins) in the morning
-whatever they offer at school for lunch (I try to stack up of salad and avoid excess carbs, but generally I eat quite a lot here)
-a snack; fruit, dried fruit, vanilla ice cream or coffee (ehheh not the best but sugar picks me up...)
-dinner with my mom in the evening so usually fish/meat with a rich salad (e.g. avocado/olives etc.) and sometimes carbs like pasta or rice
-tea and a banana before bed

(p.s. I drink MILK at pretty much every meal) yummm...

I am not a firm believer in dieting or weight-loss programs as honestly, I have troubling giving a s*** ^^. I think that when I focus the least on what I am supposed to be eating, I eat the best. I indulge with the bad guys sometimes (especially if I'm sad) and I don't think anyone should beat themselves up for enjoying the occasional mcd's or ben & jerry's as it is not the end of the world.  In addition, I drink a lot of water.  I try to remember to carry my (pink!) water bottle with me to school and- it kind of takes care of itself that way.
So my philosophy is the less I care, the better I do!

 photo _L0A7081_zps74cd39d9.jpg

#3 Syö hyvin ja juo vettä
En voi tästä valistaa teitä kovinkaan paljon, sillä tiedän ettei oma ruokavalioni ole paras, mutta olen todennut, että ku syön hyvin, niin myös tunnen oloni paremmaksi. Ajattelin puhua tästä enemmän toisessa postauksessa. Mielestäni se että syö suurin piirtein niin kuin haluaa tekee hyvää henkiselle terveydelle. Jos yritän syödä 'superterveellisesti' ja ajattelen asiaa koko ajan, tulen hulluksi ja syön paaljon enemmän kuin olisin alunperin halunnutkaan. Ruokailuni voidaan yksinkertaistaa suurin piirtein näin;

-aamulla puuroa ja tropicanan 'pilvistä omenamehua' AH (plus päivittäiset vitamiinit)
-koululounaalla syön aika reilusti (paljon salaattia, vähemmän hiilareita)
-välipalaksi hedelmä, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, eskimojäätelö tai kahvia (ehheh ei parasta mutta sokeri piristää..)
-illalla äidin kanssa syödään lihaa/kalaa ja ihanaa salaattia (esim. avocadoja, oliiveja yms.) ja joskus/usein pastaa/riisiä
-teetä ja banaani ennen nukkumaanmenoa

(p.s. juon maitoa aina suuremmilla aterioilla YAMYAM)
En usko laihduttamiseen tai dietteihin, sillä usein nämä ruoka-asiat ei vaan jaksa kiinnostaa ^^. Uskon että mitä vähemmän ajattelen ruokavaliotani, sitä paremmin syön. Tottakai syön niitä 'pahiksiakin' (varsinkin jos harmittaa), enkä usko että kenenkään pitäisi pahemmin syyttää itseään ajoittaisesta mäkkärikeikasta tai ben & jerry's- nautiskelusta. Kyseessä siis ei ole maailmanloppu.
Lisäksi, juon paljon vettä. Yritän kantaa mukana (pinkkiä!) vesipulloani ja usein asia hoituu näin kuin itsestään.
Filosofiani kuuluu siis, mitä vähemmän välitän, sitä paremmin menee!

 photo _L0A7058_zps1fb460ad.jpg

Step 4: Keep your intellect stimulated
Okay, this might sound a little random but in terms of motivation for school/academics I believe that keeping yourself 'in the game' makes all the difference. My motivation is strongest when it arises from personal interest and curiosity so by staying engaged with what's going on and looking into stuff that interests in you in whatever field you're working on helps with the daily grind.
For instance, I like to read the Economist and indulge in the BBC video section on a daily basis to keep my 'fingers in the soup'. Hehhe what a weird analogy. I love to read excellent literature for English, history, and philosophy and check out the coolest science news online. WOOO! Learning can be a lot more engaging if you're already excited. #insertNRD
If I spend a full weekend without doing any of this I feel so disoriented  and unmotivated on Monday to get anything done as the only thing that's on my mind is trashtv and my ever-so-fluffy bed.
Foster your natural curiosity!

# 4: Pidä aivosi käynnissä
Okei, nyt saattaa kuullostaa kaukaa haetulta mutta motivaatiota ajatellessa uskon, että pitämällä 'sormet sopassa' voi ylläpitää motivaatiotaan! Motivaationi on vahvimmillaan, kun se juurtuu kiinnostuksesta ja uteliaisuudesta, joten pysymällä 'messissä' siitä mitä maailmassa tapahtuu ja lukemalla sinua kiinnostavia juttuja/kirjoja auttaa päivittäisessä puurtamisessa.
Esimerkiksi, tykkään lukea The Economistia ja nautiskella BBC'n video-osiosta päivittäin. On ihana lukea loistavaa kirjallisuutta enkkua, historiaa, ja filosofiaa varten ja seurata kiinnostavimpia tiedeuutisia netistä. WOO! Oppiminen voi olla paljon viehättävämpää kun on valmiiksi jo innostunut. #insertNRD
Jos vietän kokonaisen viikonlopun tekemättä mitään edellämainituista olen niin hukassa ja epämotivoitunut maanantaina, enkä saa mitään aikaiseksi, koska ainoat asiat jotka kiinnostaisi ovat roskatv ja mielettömän pehmeä sänkyni.
Edistä luonnollista uteliaisuuttasi!

 photo _L0A7574kopio_zps28649556.jpg

Tackle the week ahead; RAAH! We can push through these last tough weeks ;)

Taklaa tuleva viikko; RAAH! Kyllä me jaksetaan puskea näiden viimeisten rankkojen viikkojen läpi ;)

Love,
Maria